Weekendje Samal, 18th Birthday, Poolparty! - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Fieke Heuvel - WaarBenJij.nu Weekendje Samal, 18th Birthday, Poolparty! - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Fieke Heuvel - WaarBenJij.nu

Weekendje Samal, 18th Birthday, Poolparty!

Blijf op de hoogte en volg Fieke

20 September 2014 | Filipijnen, Davao

Vrijdag 5 september hebben we een dag gewerkt in het ziekenhuis, dit was de eerste keer dat we iets hadden meegemaakt waar we van schrokken.. We waren bij een reanimatie die niet mocht baten.. we vonden het heel heftig om te zien, omdat de familie er om heen heel hard aan het huilen was, wat natuurlijk ook logisch is. Ik vond het moeilijk om te zien, op zo’n moment besef je je even dat het leven zo ten einde kan lopen..
De dag verder hebben we niet veel meer gedaan.

Zaterdag Tijd om even te relaxen! We stonden vroeg op om te vertrekken naar Samal! Een lekker weekendje weg naar een bounty eiland. We gingen er via taxi en boot heen, toen we er waren stonden we wel even te kijken, strak blauwe lucht, felle zon, witte stranden, luxe ligbedjes, helder blauw water! Ons weekend kunnen we niet beter door komen! We zijn het weekend begonnen met een lekker dagje zonnen en zwemmen in de zee, het water was heerlijk warm en de zon ook! Hier heb ik ook de eerste keer van me leven een verse kokos noot op! Voor maar minder als een euro! Super lekker. En avonds lekker ‘normaal’ eten, (geen rijst) en natuurlijk ook tijd voor een cocktailtje!
Lekker slapen in een groot bed zonder klamboe en airco aan!
Zondag na de middag gingen we weer naar het huisje helaas..

Maandag weer vroeg uit de veren om weer fris en fruitig te gaan werken. Weer een oriëntatie dag voor de boeg, deze dag zijn we naar een tehuis geweest voor wees kinderen die tegelijkertijd een beperking hadden. We kwamen precies op de goede dag, want ze hadden een feestje , ze bestonden 16 jaar! Tijd voor een dansje en lunchen daar. Daarna zijn we naar een tehuis geweest voor straat kinderen, daar worden straat kinderen naar toegebracht nadat ze in aanmerking zijn geweest met de politie. Het waren allemaal jongens, en het was heel naar om te zien dat er zelfs ook hele jonge jongens bij zaten. Nadat we hier een rondleiding hebben gehad zijn we langs gegaan bij een tehuis voor misbruikte meisjes, dit was midden in de stad ergens. Toen we binnen kwamen zaten alle kinderen op de grond om voor ons voor te stellen. Ze gingen een voor een staan en zeiden hun naam en hun leeftijd. Voor mij was het heel schokkend om te zien dat het jongste meisje 5 was.. als ik het zo schrijf krijg ik er weer kippenvel bij.. ik vond het echt heel erg om te zien.
Hierna moesten we even wachten op de chauffeur en gingen we weer terug.

Dinsdag en woensdag hebben Daily en ik samen op de OPD gewerkt, dat is een plek als een soort huisarts post, hier worden je vitale functies gemeten en bijvoorbeeld wond verzorging gedaan, helaas was het die twee dagen niet zo heel druk dus hebben we niet veel bijzondere dingen mee gemaakt.

Donderdag heb ik samen met ruth op een kinder afdeling gestaan. Dat is een afdeling waar de baby’s verblijven, samen met hun moeder en/of vader. De kinderen daar waren heel schattig. We mochten de vitale functies afnemen en de medicijnen geven. Dit was een nieuwe ervaring omdat ik nog nooit eerder met baby’s heb gewerkt. Ik merkte sneller al dat dit niet echt mijn ding is maar wel heel leuk om deze ervaring erbij te hebben!
In de middag weer boodschappen gedaan en wat huishoudelijke dingen!

Vrijdag heb ik weer samen met Ruth op een normale afdeling gewerkt, waar zieke mensen lagen, allerlei verschillende ziektes. Hier hebben ze geen speciale afdelingen voor verschillende soorten ziektes. Ook lagen er bijvoorbeeld 5 mensen op een dezelfde kamer, dat was heel anders om te zien als in Nederland. We hebben ook hier rondjes gedaan waarbij je de vitale functies meet en de medicijnen geeft, dit vond ik persoonlijk een leukere afdeling als de ‘kinder’ afdeling. Ik vond het ook heel gezellig om met het personeel hier te werken. Avonds hebben we een film avond gehouden met z’n alle. We hebben de matrassen die boven op onze stapelbedden lagen op de grond gelegd, we hebben hapjes gekocht en films gekeken. Dat was erg gezellig!


Zaterdag gingen we weer lekker shoppen! Op naar de SM! De SM waar we al eerder waren geweest, een heel groot overdekt winkelcentrum. Wat wij natuurlijk super leuk vinden! Wie houdt er nou niet van een groot winkelcentrum?!?  We zijn wezen eten bij een sushi restaurant en daarna weer met het overvolle busje naar huis!

Zondag een lekker luier dagje, ook niet verkeerd! Ik heb even met pap geskyped.
Een paar handwasjes gedaan en het huisje weer opgeruimd, als avond eten hadden we een lekkere salade gemaakt!

Maandag konden we ook nog lekker uitslapen, omdat we in de avond pas weer nachtdienst hadden. In de middag weer even boodschappen, en klaar gemaakt voor t werk. Mijn eerste nachtdienst kon beginnen, ik mocht samen met Naomi op de ‘spoedeisende hulp ‘ staan, waar de patiënten gelijk binnen komen uit bijvoorbeeld de ambulance. Toen we binnen kwamen lagen er al twee patiënten, een van de twee mocht naar huis en de ander werd opgenomen in het ziekenhuis. Daarna kwam een jongen binnen, waarvan hij een flinke snee op zijn hak had en een opgezwollen enkel. Hij had zijn voet tussen het wiel van de motor gekregen.. hij moest röntgenfoto’s maken, waarbij wij mochten mee kijken. Het bleek dat hij 3 breuken in zijn enkel had. In Nederland zou hij geopereerd moeten worden, maar nee hier niet. hij kreeg hechtingen in de snee op zijn hak. En hij kreeg een soort spalk onder zijn been zodat hij het niet te veel kon bewegen. Ze hadden de wond niet helemaal dicht gehecht omdat het een vuile wond was, en er nog veel vuil uit moest komen. Ook heb ik hem nog een injectie gegeven. De dokter die de jongen hielp legde veel aan ons uit. Dat was wel fijn, want met de patiënt praten ze natuurlijk hun eigen taal. Daarna hebben we nog een patiënt gehad die dronken was, hij had een ongeluk gehad op zijn motor. Dat komt hier veel voor, dat mensen een ongeluk krijgen als ze dronken zijn en gaan rijden. Daarna hebben we even proberen te slapen, omdat het toen erg rustig was en er geen patiënten meer kwamen. Rond 7 uur gingen we weer naar huis.

En dus lekker slapen, want we moeten even de slaap inhalen. Dinsdag hebben we dus eigenlijk niet veel gedaan. Maandag hebben we niet heel veel van te voren geslapen, en we hadden dat wel echt nodig merkte we dinsdag pas. We waren echt moe..
Ons avond eten bestond weer uit rijst en wat vlees. En we begonnen weer om 7 uur met werken, die avond/nacht stonden we weer op de afdeling waar zieke mensen lagen, waar ik eerder ook al stage heb gelopen. Die avond was ook de avond voor mijn verjaardag, hier om 12 uur zou ik 18jaar worden, wat in Nederland natuurlijk 6 uur later is, maar hier begon ik al met feesten, kwart voor 12 gingen we naar beneden, zodat we met z’n 4e bij elkaar waren. Ik moest even buiten wachten van de meiden, toen ik binnen kwam hingen er ballonnen en de meiden maakte foto’s. Nog even wachten tot 12 uur en de meiden en het personeel begon met zingen. Ik werd door iedereen gefeliciteerd en kreeg van de meiden een heel lief cadeautje, het was een grote zilveren tas met een grote kaart erin! Een paar biertjes en wat lekkers, ook zaten er leuke nagellakken en een geurtje in. Ook zat er post van thuis in, wat ik natuurlijk nooit had verwacht. Mama had aan Daily gevraagd of ze niks tegen mij wou zeggen over de post. En het personeel van het ziekenhuis kwam allemaal naar beneden om me te feliciteren en om een ijsje te komen eten want Dr. Robillo had voor ijs gezorgd! Wat ik super lief vond! We hebben daar een tijdje gezeten en ijsje gegeten, daarna kwam er een patiënt binnen en zijn we weer terug naar boven gegaan. Hebben daar nog gezeten, wat spelletjes gespeeld en geprobeerd te slapen. rond 7 uur gingen we weer naar huis.
We hebben geslapen tot ongeveer 12 uur omdat we tussen 12 en 1 de taart konden ophalen! Voor Dr. Robillo en Helen en Dr. Tan had ik een cupcake gekocht. Ons plan was eigenlijk om te gaan zwemmen met mijn verjaardag, maar dat kon niet want het was niet heel mooi weer. Dus we zijn naar de SM geweest, en nu niet naar dezelfde SM maar een andere. We hebben wat geshopt en zijn uit eten geweest bij een heel leuk restaurantje. Toen we terug thuis waren heb ik geskyped. En zijn gaan slapen.

Donderdag ochtend uitgeslapen, en rond 4 uur zijn we naar Helen gegaan om de BPVO in te leveren. De meiden wisten dat ze een verassing had nog voor mijn verjaardag. Wat ik natuurlijk niet wist. We werden meegenomen naar de keuken en we zagen de hele tafel vol met lekker eten staan! Helen en een paar van het andere personeel en de meiden natuurlijk zongen weer happy birthday! Toen we het eten hadden opgeschept kwamen dr. Robillo en dr. Tan er ook bij zitten. We hebben even met hun gekletst en wat gedronken! Ook Ross en Randy kwamen even langs, we vroegen of hun rond 7 uur ook nog even wat mee wouden drinken. Op een gegeven moment kwamen er mensen binnen met een doek, ze rolde het doek uit en stond op : ”Happy birthday to Fieke’ Met een foto van mij erbij! Ik was helemaal suprised want dat had ik echt niet verwacht! Ik voelde me al weer helemaal jarig, en net zoals dr. Robillo zei’ Everyday is your birthday! En zo voelde het ook, daarna zijn we wat wezen drinken met ross en randy en nog een paar andere van het personeel! Dat was echt super gezellig! Het was een laat avondje geworden en zijn pas weer laat ontwaakt ochtends.
Ze hadden ons uitgenodigd voor ons tweede feestje, vrijdag avond een poolparty met het hele personeel. We twijfelde omdat we eigenlijk ook dienst hadden, Ross had Helen voor ons opgebeld en vroeg of het goed was dat we mee gingen, en natuurlijk was dat goed! Dus hup daar gingen we naar ons tweede feestje! Het was hier dicht in de buurt. Het was een groot zwembad en natuurlijk was er ook eten, een rood gebraden varken wat op tafel lag. En natuurlijk kwamen er ook wat drankjes van pas. Het was super gezellig en zijn rond een uur of 12 weer naar huis gegaan!
Iedereen hier is heel erg aardig en gastvrij! Dat is echt super fijn om mee te maken.


Tot de volgende keer!
Liefs xxx

  • 20 September 2014 - 10:18

    Nico:

    Hoi Fieke Ik lees dat je daar op je verjaardag goed verwent bent en zeker met dat rood gebraden varken.Het is weer een mooi verslag van de dingen die jullie mee maken daar. Wij zijn blij dat je het goed naar je zin hebt en hou dat zo vol.en we wachten tot het volgende reisverslag. gr. papanico xxxxxx

  • 20 September 2014 - 22:45

    Janny:

    Hai Fieke
    Jeetje wat bij jij verwent!!! En al heel veel verschillende mensen met verschillende aandoeningen gezien,
    in een korte tijd!!!Goed dat je ook dagboek bijhoudt ,fijn om later terug te lezen.Een heel ander dagelijks leven heb je nu. Geniet ervan en neem alles goed in je op....liefs Janny

  • 22 September 2014 - 18:48

    Wilma:

    Hoi Fieke,
    Super om te lezen wat je allemaal meemaakt en natuurlijk dat je het zo naar je zin hebt. Geniet nog lekker, ik denk dat ze ook van jou genieten :)
    Grt van Wilma Lemmers

  • 22 September 2014 - 23:48

    Wilma En Antoon:

    Hallo Fieke, daar ben ik weer.Hieper de piep HOERA voor jou Fieke.
    Een beetje laat, maar alsnog van HARTE GEFELICITEERD met je 18de verjaardag.
    En ik ben weer helemaal bij, ik heb alles gelezen en je maakt nogal wat mee.
    Fijn dat je zo goed naar de zin hebt, geniet er maar met volle teugen van. Wij denken best vaak aan je.
    Hier gaat alles goed. We zijn vorige week een week naar zee geweest, naar Julianadorp.
    Afgelopen zondag zijn we naar Mook geweest en hebben we de drie kindjes van Jeroen en Eefje weer gezien en daar hebben we weer erg van genoten.
    Ook Zijn we op camping geweest, waar Wimke, Linda en Lola waren en dat was erg leuk.

    Ik ga nu stoppen, tot de volgende keer en groetjes en liefs van Antoon en Wilma.

  • 30 September 2014 - 16:36

    Angela:

    En nog gefeliciteerd!! Bijzonder toch om 18 te worden op de Filipijnen.
    Lees hierboven en bij Daily dat het een geslaagde verjaardag was.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fieke

verzorgende IG student als stagaire in de Filipijnen

Actief sinds 07 Mei 2014
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 5931

Voorgaande reizen:

07 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

18 Augustus 2014 - 03 November 2014

Stage Filipijnen

Landen bezocht: